Provincie Utrecht
3 fte Adviseurs Grondzaken (medior en senior)

| 22 oktober 2019

De Provincie Utrecht zoekt:

3 fte Adviseurs Grondzaken (medior en senior)
32-40 uur per week

Wie zijn wij
Een provincie waar het fijn wonen, werken en leven is. Daar draag jij als adviseur grondzaken direct aan bij. Hoe? Als onze eigen makelaar zorg je ervoor dat de provincie Utrecht over de juiste gronden beschikt om natuur, infrastructuur en andere doelen te realiseren.

Wij zijn Utrecht, de oudste en kleinste provincie van Nederland. En ook de mooiste, al zeggen we het zelf. Met veel plezier werken we met meer dan elfhonderd medewerkers aan een bloeiende regio voor ruim 1,2 miljoen inwoners. Als adviseur grondzaken kom je terecht bij het team Grondzaken en Bedrijfsvoering. Samen met een divers, gezellig en deskundig team van zo’n dertig collega’s maak je het verschil op het gebied van leefbaarheid, milieu en bereikbaarheid. Dankzij jullie is de provincie in staat om bijvoorbeeld natuurgebieden en provinciale infrastructuur te realiseren. Je collega’s nemen graag de tijd om je wegwijs te maken in de organisatie en de materie.

Wat ga je doen 
Jij koopt en verkoopt gronden en soms vastgoed voor de provincie. De nadruk ligt op het aankopen van agrarische gronden op plaatsen die we als natuurgebied willen inrichten, maar het komt ook voor dat je grond koopt voor bijvoorbeeld de uitbreiding van wegen of ruimtelijke ontwikkeling, of dat je provinciale grond verkoopt aan Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Rijkswaterstaat, een gemeente of een andere stakeholder.

Het verkopen van agrarische grond aan de provincie gebeurt veelal op basis van vrijwilligheid. De boer wil dan zelf een stuk land verkopen of is al van plan te verhuizen naar een andere locatie. Aan jou de taak om een goede deal te maken, waarbij je de ondernemer de juiste prijs biedt en uitkoopt om een nieuwe start te maken. Soms help je bij het zoeken naar een alternatieve vestigingslocatie. Tijdens dit traject bezoek je de boerenbedrijven regelmatig. Ook ben je betrokken bij zaken als het bodemonderzoek en de taxatie.

Het komt natuurlijk ook wel eens voor dat mensen – ondanks dat het omliggende gebied al helemaal in handen van de provincie is – niet weg willen. Dan trek jij al je onderhandelingsskills en mensenkennis uit de kast om hen over de streep te trekken, zodat er geen (agrarische) eilandjes ontstaan in een natuurgebied. Ook heb je te maken met mensen die onrealistische eisen stellen. Jouw doel is om een win-winsituatie te creëren, met een deal waarin zowel de provincie als de grondeigenaar zich goed kunnen vinden.

Na je inwerktraject krijg je je eigen dossiers. We zoeken 2 mediors en 1 senior. Afhankelijk van je ervaring begin je met eenvoudige of meer complexe dossiers. Een eenvoudig dossier kan zijn het aankopen van een stuk kale grond. Bij complexe dossiers krijg je bijvoorbeeld te maken met politieke belangen, weerstand bij juridische constructies, fosfaat- en productierechten, pacht, huur en soms ook projectontwikkeling. Bij de start trek je in het begin veel samen op met ervaren collega’s. Als medior krijg je al snel veel zelfstandigheid en als senior bouw je mee aan de professionalisering van het team en neem je minder ervaren collega’s onder je vleugel.

Wat bieden wij 

  • Een fenomenaal uitzicht vanaf je werkplek (de achttiende verdieping van het provinciehuis). Het provinciehuis is goed bereikbaar met het ov, de auto of de fiets.
  • Veel vrijheid in waar, wanneer en waaraan je werkt. Thuiswerken is geen probleem, en je werkt sowieso veel buiten de deur als je grondeigenaren bezoekt.
  • Reiskostenvergoeding, een aantrekkelijke fietsregeling en elektrische leenauto’s om naar afspraken te gaan.
  • Altijd lekker eten in ons bedrijfsrestaurant.
  • Volop opleidingsmogelijkheden. Een goed onderbouwd voorstel krijgt bijna altijd groen licht.
  • Een individueel keuzebudget van 22,37% bovenop je loon. Je kiest zelf wanneer je dit laat uitbetalen. Of je koopt er extra verlof voor.
  • Een ruime ATV-regeling voor een goede werk-privébalans.
  • Financiële stabiliteit ná je loopbaan met onze goede pensioenregeling.
  • De medior functie zit in schaal 10 die een maximum kent van € 4.158,69.
  • De senior functie is schaal 11 met een maximum van € 4.862,16.


Goed om te weten: Een assessmentonderzoek kan deel uitmaken van de procedure.

Wat verwachten wij 
Jij haalt er voldoening uit om mee te werken aan de realisatie van publieke ruimte. Of dat nu een mooi natuurgebied is waar mensen en dieren kunnen genieten of infrastructuur waardoor dorpen en steden beter bereikbaar worden. Daarnaast kun je je makkelijk verplaatsen in anderen en weet je mensen op hun gemak te stellen. Kom je in een onverwachte situatie terecht? Dan is improviseren voor jou een koud kunstje. Een gezonde dosis nieuwsgierigheid is ook altijd mooi meegenomen; jij bent echt geïnteresseerd in wat mensen drijft en bent erop gebrand om tot concrete overeenkomsten te komen die voor alle partijen acceptabel zijn.

Verder zet je vinkjes bij de volgende punten:

  • Minimaal een hbodiploma in een relevante richting, bijvoorbeeld rentmeester of (agrarisch) makelaar.
  • Kennis van de aan- en verkoop van grond en vastgoed, onteigening, schadeloosstelling, (erf)pacht, bestuursrechtelijke schadevergoedingen, de wetten markt en overheid, ruimtelijke ordening en agrarisch grondverkeer, en de Europese regelgeving met betrekking tot staatssteun.
  • Ervaring met het voeren van onderhandelingen en de juridische en financiële afhandeling van aan- en verkoopdossiers van onroerend goed.
  • Een nauwkeurige werkwijze. Jouw administratie is altijd up-to-date en klopt honderd procent.


Geïnteresseerd in deze vacature?
Solliciteer direct via het online sollicitatieformulier.

Vragen over de vacature?
Voor inhoudelijke informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Braamskamp – teamleider Grondzaken en bedrijfsvoering (GEB), telefoonnummer 06 - 52 41 72 84, e-mail: jan.braamskamp@provincie-utrecht.nl

Vragen over de procedure?
Voor meer informatie over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Sana Nour Eddin – Adviseur Werving & Selectie en mobiliteit, telefoonnummer 06 - 25 77 89 81, e-mail: matchpoint@provincie-utrecht.nl 

Kijk voor meer informatie over werken bij onze provincie op onze website:werkenbij.provincie-utrecht.nl

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.