Aan die Amsterdamse grachten …

| 22 mei 2018

De timing was perfect. Enkele dagen voordat met Pinksteren het Amsterdamse centrum  weer vol zou stromen met dagjesmensen en buitenlandse toeristen, publiceerden de vier lokale coalitiepartners in spé hun deelakkoord over de drukte in de stad. Wekenlang was het muisstil geweest rondom de Stopera waar D66, GroenLinks, PvdA en SP een nieuw bestuursakkoord in elkaar draaiden. Met de aangekondigde maatregelen om het toerisme te beteugelen geeft het nieuwe stadsbestuur een duidelijk visitekaartje af. Het breekt op een radicale manier met het liberale laat-maar-waaien-beleid van de jaren ervoor.

Er komt een moment dat de lasten van ongebreidelde groei groter worden dan de lusten en bestuurders in moeten grijpen

De waslijst aan voorstellen is indrukwekkend. Sommige plannen zijn vooral symbolisch, zoals het toekennen van een nieuwe naam aan promotiebureau Amsterdam Marketing. Andere voornemens zijn heel concreet en gemakkelijk uit te voeren, zoals het verhogen van de toeristenbelasting of het afblazen van de bouw van een nieuwe cruiseterminal. Ook het verbieden van allerlei vormen van fun-vervoer zoals bierfietsen, koetsjes en segway’s of het verplaatsen van de steigers van rondvaartboten naar buiten het centrum lijken in de praktijk wel uitvoerbaar. Het wordt veel lastiger om vakantieverhuur in ‘overbelaste buurten’ volledig te verbieden en touringcars bij ringweg A10 tegen te houden zodat het gebied erbinnen wordt ontlast.

Gaat het nieuwe college hiermee de bezoekersstroom definitief afremmen? Dat zal nog een hele toer worden, zeggen de coalitiepartners er zelf meteen bij. De ontwikkelingen in het internationale toerisme zijn grillig. Eén terroristische aanslag of een wereldwijde economische crisis en de hotels staan ineens half leeg. Bij veel maatregelen komt het ook aan op de precieze uitwerking. Hoe meer uitzonderingen er voor touringcars worden gemaakt om hun gasten alsnog binnen de ringweg af te leveren, hoe minder effect zo’n inrijdverbod heeft. Toeristen laten zich maar beperkt spreiden. Een Amerikaan komt niet naar Nederland om alleen de bloembollen of Volendam te zien. Die wil de grachtengordel en hoogstwaarschijnlijk het Red Light District in.

De tijd van het verlammende niets doen en visieloos doormodderen in de politiek lijkt voorbij

 Toch zet het nieuwe college met deze maatregelen wel de toon, niet alleen in de stad maar ook daarbuiten. Er komt een moment dat de lasten van ongebreidelde groei groter worden dan de lusten en bestuurders in moeten grijpen. Dat geldt zowel voor toerisme in de Amsterdamse binnenstad, als voor vakantievluchten op Schiphol en het autoverkeer in de Randstad. De tijd van het verlammende niets doen en visieloos doormodderen in de politiek lijkt voorbij. En dat is een zegen voor Nederland.

Jaco Boer