Britse bravoure

| 15 juni 2016
Jan Jager

Jan Jager

Een week of wat geleden belandde ik in The Trafford Centre. Opgeleverd in 1998 door The Peel Group verwelkomt deze mall op 5 mijl van het centrum van Manchester jaarlijks 40 miljoen bezoekers. De parkeerplaats biedt ruimte aan 11.500 auto’s, die je hier gratis kunt stallen. Daarnaast telt The Trafford Centre een eigen busstation, zestien restaurants, een ODEON-cinema die de drukst bezochte van het land is en veel, heel veel marmer.

Louis Quinze is minimalist vergeleken met de uitbundigheid die The Trafford Centre tentoonspreidt. Hier waan je je eerder in Dubai (ook gezien het aantal palmbomen) dan in een voormalige textielstad in het noordwesten van Engeland, maar ook een vergelijking met de Sint Pieter in Rome gaat niet mank.

Waanzin, was mijn eerste reflex. Hoe heeft de gemeente kunnen instemmen met de bouw van dit moloch, zo dicht bij het centrum van de stad die rond de millenniumwisseling door een diep dal ging? Die 40 miljoen bezoekers gebruik je toch liever als brandstof voor je binnenstadeconomie dan als financiële drager onder een suburbaan koopparadijs? Een centrum dat niets anders doet dan het stillen van de honger van een kooplustig winkelpubliek, voorziet in wat gemakzuchtige leisure en bovendien ook niet meer pretendeert te zijn dan een harem van de consumptiemaatschappij?

Het was buurgemeente Trafford en niet Manchester die planning permission heeft toegekend, al kostte het ontwikkelaar The Peel Group 11 jaar om de vergunning rond te krijgen. Het winkelcentrum lag té dicht bij Manchester en er rees twijfel over de vraag of de binnenstad daardoor niet te veel zou concurreren met het winkelcentrum, niet andersom. Maar van marktonderzoek wil The Peel Group niet weten. De markt, die creëren ze zelf.

Een goedbedoeld advies om het aantal restaurants tot een achttal te beperken werd in de wind geslagen (‘dan doen we er zestien’) en de bioscoop zou geen aanloop hebben zonder entree op de begane grond. Het werd een groot succes. ‘Get your advice and go against it’, is het onofficiële credo van de ontwikkelaar die als missie heeft om van de regio North West van Engeland de sterkste economische regio van het VK te maken. En dat lukt ze aardig.

De tracklist van The Peel Group is indrukwekkend. Peel ontwikkelde en exploiteert MediaCityUK in Manchester, waarmee ze een deel van de landelijke BBC naar zich toe trok. Ze bezitten een aantal luchthavens, waaronder de luchthaven van Liverpool en ook de zeehaven van de Beatle-stad zit in de portefeuille van Peel, alsmede het Manchester Ship Canal waarmee MediaCityUK is verbonden met het projectgebied van Liverpool Waters waar Peel een stad ontwikkelt waar het centrum van Liverpool in ‘geleegd’ kan worden.

Zoveel bravoure en daadkracht bij de altijd bescheiden Britten vind ik verfrissend. Ze zullen het nodig hebben als ze eind deze maand ervoor kiezen om verder alleen te gaan. Get your advice and go against it. Het ga je goed Engeland.

Jan Jager
Hoofdredacteur Stadszaken.nl en Elba-Rec

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *