Naar een hogere versnelling

| 22 augustus 2017

Ik ben net een weekje terug van een fietsvakantie aan de zuidkant van de Alpen. Het was er heerlijk rijden over fonkelnieuwe asfalt- en gravelpaden die de regionale overheden de laatste jaren hebben aangelegd. Of we nu langs de Oostenrijkse Drau-rivier of de kanalen van het Italiaanse Veneto toerden, overal brachten prachtig gelegen routes ons naar de mooiste steden en natuurgebieden. Verdwalen was praktisch onmogelijk dankzij de perfecte bewegwijzering.

In enkele Italiaanse bergdalen als het Valsugana en Obervinschgau hadden ondernemers en lokale VVV’s nog een tandje bij gezet om het fietsers naar de zin te maken. Bij toeristische attracties en haltes van de lokale stoptrein werden e-bikes verhuurd, terwijl busjes met aanhangwagens fietsers over de steilste bergpassages heen hielpen. In het Valsugana was langs de hoofdroute zelfs een netwerk van ‘bicigrills’ aangelegd, analoog aan de Italiaanse autogrills en Duitse Raststätten langs de snelweg. Je kon er iets eten of drinken en tips over mooie plaatsen in de omgeving krijgen terwijl je fiets beschermd tegen de felle zon onder een speciale overkapping stond geparkeerd.

De extra inspanningen hadden duidelijk resultaat: op de fietspaden was het een komen en gaan van gezinnen en hippe ouderen met fonkelnieuwe e-bikes. Op campings hingen aan de waslijnen meer lycrashirts en wielerbroekjes te drogen dan wandelbroeken. Dankzij de (elektrische) fiets hadden de dalen zich opnieuw uit weten te vinden en waren ze voor de komende jaren verzekerd van een nieuwe groep vakantiegangers die het wandelen over bergalmen voor het fietsen heeft ingeruild.

Eenzelfde gretigheid mis ik nog wel eens bij Nederlandse bestuurders. Daar wordt de groeiende populariteit van het fietsen en de snelle e-bikes in het bijzonder nog te vaak als een probleem gezien. Je zou het ook kunnen omdraaien en de uitvinding van de hogesnelheidsfiets aangrijpen om het woon-werkverkeer radicaal te vergroenen. Leg nog meer fietssnelwegen aan en stel die open voor speed pedelecs. Voer fiscale prikkels in om de aanschaf van snelle e-bikes door werknemers te stimuleren. Veel stedelijke regio’s dreigen de komende jaren dicht te slibben, omdat veel mensen uit gewoonte zelfs voor kleine afstanden de auto pakken. Met de opkomst van de hogesnelheidsfiets is er een schoon alternatief gekomen dat schreeuwt om extra aandacht en investeringen. Waar wachten we nog op?

Jaco Boer
Stadsgeograaf
@jaco_boer

Klik hier voor meer blogs van Jaco Boer.