Omgevingswet; eenvoudig beter?

| 28 juli 2016
Piet Renooy

Piet Renooy

De grootste herziening van wet- en regelgeving ooit! Zo wordt de komst van de Omgevingswet in verschillende media uitingen geframed. De nieuwe wet, het opus magnum van minister Schultz van Haegen, is nu voorzien in 2019 in werking te treden. 26 wetten en 60 bestaande AmvB’s gaan op in deze wet. En ook 120 ministeriële regelingen en evenveel algemene regelingen slanken af tot 10 ministeriële en vier algemene regelingen.

Recent heeft de minister vier ontwerpbesluiten openbaar gemaakt, waaronder het Omgevingsbesluit, waarin onder meer de toedeling van bevoegdheden is vastgelegd.

De wet schijnt een hele grote verandering te betekenen, alles gaat straks sneller, eenvoudiger, integraler, decentraler, inzichtelijker, voorspelbaarder en met maatwerk. Heel veel professionals, ambtenaren, voorlichters, belangenbehartigers en andere betrokkenen putten zich uit om deze boodschappen maar steeds over de bühne te krijgen. Toch vind ik het moeilijk om grip te krijgen wat er nu echt anders wordt.

Gelukkig kent de site “Aan de slag met de Omgevingswet” een categorie “veelgestelde vragen” en ja, daar staat mijn vraag ook bij, namelijk de hamvraag “wat betekent het voor mij”. Blij klikte ik op de vraag om eindelijk inzicht te krijgen in die snellere, integralere etc. wereld. Maar wat kreeg ik voorgeschoteld? “Voor iedereen betekent de wet weer wat anders. Nu is nog niet te zeggen wat er precies voor iedereen wijzigt.”

En de tekst vervolgt met een strofe waar ik nu niet echt veel geruster door word: “Komend jaar worden wij met elkaar bewust wat er staat te gebeuren en wat dat betekent.” Er staat wat te gebeuren! En daar komen we in de loop van het jaar pas achter. Wanneer het Rijk het niet makkelijker maakt, dan toch in ieder geval wel spannender.

Toch maar verder gezocht. Er zijn ook roadshows. Op locatie. Zo ook in Lelystad en daar werd zowaar een concrete casus behandeld. Aha, nu zullen we het hebben, hoopte ik. Het betrof een bewoner die een serre wilde bouwen aan zijn huis, maar daardoor te dicht bij het spoor kwam. Geluidsnormen zouden hem vroeger het bouwen hebben verboden. Flauw en betuttelend volgens de rekkelijken, hij maakt toch zeker zelf wel uit wat goed voor hem is. Ja, maar geluidsnormen zijn er niet voor niets, aldus de preciezen.

Maar nu de Omgevingswet; hoe gaat dit lopen onder dat nieuwe regime? Niemand minder dan Friso de Zeeuw reflecteerde op die vraag. Welnu, in de geest van de nieuwe wet “ga je de discussie aan”. Daarbij zijn twee zaken van belang; de impact op de leefomgeving en op de gezondheid. Briljant! Maar iets zegt me dat die discussie bij het vaststellen van geluidsnormen ook al wel is gevoerd. Maar gaan we nu in de geest van de nieuwe wet dat lokaal steeds weer doen, is dat eenvoudig beter?

In Oss zijn ze daar nog niet zo zeker van, zo blijkt uit het verslag van de roadshow in die gemeente. Met de q-koorts nog vers in het geheugen laat de gemeente onderzoeken hoe gezondheid is te borgen in het omgevingsrecht.
Het duurt nog even. Het is pas 2016, dus ik heb nog tijd genoeg om de voordelen van de nieuwe wet tot me door te laten dringen…hoop ik…

Piet Renooy
Regioplan

Lees hier meer blogs van Piet Renooy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *