Transformatie op de fiets

| 14 februari 2019

Onlangs was ik in Parijs ter voorbereiding van een studiereis voor projectontwikkelaars. Ik was er jaren niet meer geweest. Druk vond ik het. Met veel lawaai en auto’s om me heen. Maar plots waren deze verdwenen. Mijn ervaren reisgezel loodste me fietsend het centrum uit, koersend op de arrondissementen langs de Périphérique. Om de leefbaarheid en gezondheid in de binnenstad te verbeteren, besloot de Parijse burgemeester Anne Hidalgo enkele jaren geleden een kilometers lange autoweg langs de Seine af te sluiten voor autoverkeer en ruim baan te geven aan voetgangers en fietsers. Een ingrijpende en omstreden maatregel. Maar wel een die het verblijf langs de oevers van de rivier heel veel aangenamer maakt zo bleek toen we bij de tuinen van het Louvre fietsend de voormalige autotunnel in doken. Rijdend naar het licht vervolgden we onze fietstocht langs de Seine tussen joggende Parijzenaars, fietsende forenzen en slenterende toeristen in de februari zon. Met uitzicht op Île de la Cité en de Notre Dame.

Om de leefbaarheid en gezondheid in de binnenstad te verbeteren, besloot de Parijse burgemeester Anne Hidalgo enkele jaren geleden een kilometers lange autoweg langs de Seine af te sluiten voor autoverkeer en ruim baan te geven aan voetgangers en fietsers. Het komt de leefbaarheid ten goede.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Bereikbaarheid en goede verbindingen tussen stadsdelen zijn essentieel voor de leefbaarheid van groeiende steden als Parijs’

Op de fiets maakten we een ronde langs binnenstedelijke transformatiegebieden bij onder meer Rives de Seine en Rive Gauche, gebieden die aansluiten op OV-knooppunten als aanjagers van nieuwe stadswijken. Dat bereikbaarheid en goede verbindingen tussen stadsdelen essentieel zijn voor de leefbaarheid van groeiende steden als Parijs werd hier maar al te zeer duidelijk. Op bezoek bij Société du Grand Paris zien we de enorme operatie waarvoor deze organisatie staat om noodzakelijke verbindingen tussen de verschillende stadsdelen aan te leggen en te verbeteren. Door de veelheid van Parijse gemeenten vooral een bestuurlijke opgave, zo liet onze gesprekspartner weten. Maar de druk op de stad kan alleen worden opgelost door gebiedsontwikkelingen bij knooppunten en goede bereikbaarheid met OV, zo gaf ze aan.

Ook in Nederland zien we de toenemende aandacht voor ontwikkelingen rond OV-knopen. De stad krijgt zo steeds meer centra met nieuwe verblijfsplekken. De uitdaging is om hier aantrekkelijke plekken te maken met een eigen karakter. Dit kan door voort te bouwen op de identiteit van het gebied. Gebieden die vrijkomen voor ontwikkeling liggen veelal op terreinen van voormalige fabrieken of in spoor -en kanaalzones. Bij uitstek vaak plekken met erfgoed en monumentale panden die gebieden karakter geven en met een nieuwe invulling toekomst bieden. Zo is het bij Rive Gauche in Parijs mooi om te zien hoe de school voor architectuur zich heeft gevestigd in een herontwikkeld monumentaal industrieel pand tussen moderne woongebouwen in. Oud en nieuw gaan hand in hand en maken gebieden aantrekkelijk. Het maakt bovendien de ontwikkeling van de stad zichtbaar. Zo zijn er talloze voorbeelden van de aantrekkingskracht van monumentale panden die waarde geven voor het gebied er om heen, inclusief de nieuwbouw.

‘Oud en nieuw gaan hand in hand en maken gebieden aantrekkelijk’

Verblijven in oude panden in een nieuw jasje is populair. Met veel lof is er de afgelopen weken geschreven over de LocHal in de Tilburgse spoorzone, waar de voormalige locomotiefhal is getransformeerd naar een multifunctionele ontmoetingsplek met onder meer de bibliotheek. Tijd om binnenkort een kijkje te nemen. Maar eerst stap ik over een paar weken in Utrecht op de fiets voor een ronde langs binnenstedelijke transformatiegebieden in mijn thuisstad. Als onderdeel van het kennisevent Bouwen aan plekken met identiteit. Dan met erfgoedprofessionals en gebiedsontwikkelaars, vaak gezien als tegenpolen maar met de opgaven die voor ons liggen wat mij betreft als partners. Om samen te werken aan duurzame gebiedstransformaties, met oog voor het verleden en blik op de toekomst.
Paul Splinter

p.splinter@the-missinglink.nl