Jop Fackeldey schrijft een maandelijkse column in ROmagazine. Deze staat in ROm april 2024.
Ik zat laatst in een gezelschap aan de borrel. Favoriet is dan toch het onderwerp wat er nu weer allemaal niet deugt en vooral wat er niet deugt aan en bij de overheid. Het onderwerp: laadpalen.
Openbare laadpalen voor elektrische auto's moeten tussen vier uur ’s middags en negen uur ’s avonds uitgezet worden, zegt bijvoorbeeld regionaal netbeheerder Stedin. Sterker, er gingen stemmen op om het laden in die periode helemaal te verbieden. Schande. De overheid had het weer niet voor elkaar. We hebben toch gewoon het recht om te mogen laden. Laten ze er eens wat aan gaan doen. Zo zie je maar, die hele energietransitie is onzin. Laat ze eerst eens nadenken en de boel voor elkaar maken voordat ze ons gaan dwingen elektrisch te rijden.
Hoezo ligt de bal bij de overheid? Die realiseert ook geen benzinestations voor fossiele brandstoffen
Zo ging dat nog even stevig door. Alom opwinding. Dus ik dacht, laat ik nou de feiten eens op een rijtje zetten. Allereerst dat de overheid er iets aan zou moeten doen. Dat lijkt me nou echt onzin. De overheid realiseert ook geen benzinestations voor fossiele brandstoffen. Dan het elektriciteitsnet. Waarom kan dat al die palen niet aan?
Het antwoord zien we terug bij de rapportages van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur). Vanaf 2020 is de laadinfrastructuur, en dan vooral het aantal thuislaadpunten, meer dan verdubbeld. In januari 2024 staan er 645.092 tegen 245.031 in december 2020. Daar komen er de komende jaren nog een heel aantal bij. De prognose is dat we tegen 2030 op zo’n 1,7 miljoen laadpunten zitten, los van de (hybride)warmtepompen en inductie-fornuizen.
Nou zou je kunnen zeggen, snel meer infrastructuur aanleggen. Nou ja snel, daar zit een grens aan. 2,6 miljoen Nederlandse daken hebben zonnepanelen. Die moeten worden bediend, Zo’n een op de drie woningen heeft nu panelen op het dak. 9400 ondernemers staan op de wachtlijst voor afname van stroom en daarnaast stonden er in januari 2024 ook 10.000 voor teruglevering op de wachtlijst.
Acht miljard euro investeren de netbeheerder jaarlijks is het energiesysteem. Dus snel is een illusie. Wat dan? Niet overschakelen naar elektrisch rijden dan maar? Dat is het paard achter de wagen spannen.
Energie Delen is de toekomst
De oplossing is veel simpeler: energie delen. Netbeheerder Stedin verwacht dat in de grote steden de komende jaren twintig procent van de capaciteit op het stroomnet opgaat aan openbare laadpalen. Voor iedere laadpaal die in de avondpiek uitstaat, kan volgens Stedin een nieuwe woning aangesloten worden op het elektriciteitsnet.
Energie Delen is de toekomst. Zo is er in Almere een mooi initiatief dat Wijkie heet. Wijkie is de Social Energy App om groene stroom van je buren te gebruiken of met je buren te delen. Met een koppeling tussen slimme energiemeters van huishoudens in de straat maakt Wijkie het bestaande stroomnet slim en een alternatief voor traditionele netverzwaring.
Terug naar de laadpalen. Door een beetje na te denken waar je je auto wanneer oplaadt – dat kan meestal door het opladen via een app uit je luie stoel aan of uit te zetten – lever ook jij een bijdrage. Van laat maar naar laad maar!