Over de invulling van het gebied naast de A12 en het spoor bij Bleiswijk en Zoetermeer ('Blei-Zo') is lang gestreden. De gemeente Lansingerland, gesteund door Metropoolregio Rotterdam Den Haag, wilde graag woningen bouwen.
De provincie had het gebied geoormerkt voor windturbines en wees Lansingerland op eerdere afspraken over windenergie op die plek. Het conflict zorgde voor irritatie in politiek Den Haag.
Zo bemoeide oud-minister Hugo de Jonge zich er al mee en ook huidig minister Keijzer van VRO eiste een plan. Ook Barry Madlener, nu minister van I en W, sprak zich als Kamerlid uit voor woningen in het gebied.
Nieuwe plek windenergie
Nu de keus is gevallen op wonen en werken, wordt voor de windturbines een nieuwe locatie gezocht. Dat staat in het persbericht dat de gemeente en de provincie samen opstelden. ‘Meer woningen en meer bedrijvigheid vergen extra energie en dus is plek nodig voor windenergie’, aldus het persbericht.
In het coalitieakkoord van BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en het CDA staat dat er windturbines op Bleizo-West komen, tenzij de gemeente een alternatieve locatie vindt voor de molens.
Een nieuwe locatie voor windturbines wordt nog een flinke zoektocht. Mogelijke alternatieve plekken, Kruisweg en Noordpolder, zijn eerder door de gemeente al als ongeschikt aangemerkt.
De windturbines waren niet het enige twistpunt. De provincie legt aan gemeenten op dat 40 procent van de nieuwbouwwoningen sociaal moet zijn. Of dat percentage in Bleiswijk-West wordt gehaald, is nog onduidelijk.
Wel staat in het persbericht dat er veel aandacht komt voor betaalbare en sociale woningen. Ook wordt voor de nieuwe wijk ingezet op een optimale bereikbaarheid, doorstroming en leefbaarheid.
3ha-locatie
De provincie heeft nog een concessie moeten doen. In het coalitieakkoord staat dat Gnephoek en Sliedrecht-Noord de enige 3ha-locaties zijn die kunnen worden toegevoegd. Zuid-Holland wil in beginsel geen nieuwe bouwlocaties toestaan die groter zijn dan 3 hectare. Daar komt Bleiswijk-West nu toch bij.
Voor de naastgelegen gemeente Zoetermeer is het aankomende bestuursakkoord goed nieuws. De gemeente hoopt op meer reizigers op het station Lansingerland-Zoetermeer en daarmee grotere kans dat de Randstadrail wordt doorgetrokken naar Rotterdam.
De gemeenteraad en de Provinciale Staten hebben het laatste woord over de invulling van Bleizo-West. Nadat het bestuursakkoord eind 2024 zal zijn getekend, zullen de volksvertegenwoordigers naar verwachting begin volgend jaar een oordeel vormen.