CEO Paul Riemens en wethouder Reinier van Dantzig tekenden vandaag de overeenkomst voor deze grootschalige gebiedsontwikkeling.
‘Wat we nu hebben, is niet meer van deze tijd’, benadrukt Riemens, staande op de 23ste verdieping van het nhow-hotel direct naast het RAI-gebied. ‘Moet je kijken: van de 24,5 ha die we hier hebben, is ruim een vijfde parkeerterrein. De gebouwen zijn plat. En dat op zo’n beetje de duurste grond in het land.’
Los van de noodzaak om de gedateerde gebouwen te vervangen door moderne beurs- en congresruimtes, duurzaam en meervoudig inzetbaar, ziet de RAI kansen om het gebied veel sterker met de stad te vervlechten.
‘We blijven een congres- en beursbedrijf, maar zoeken uitbreiding van het verdienvermogen, want deze plek is uniek.’
Maar er valt veel te verbeteren in de openbare ruimte.’ Hij wijst op het Europaplein, nu een verkeersknoop, die de RAI isoleert van de omgeving. Stenig, grijs, een onaantrekkelijk verblijfsklimaat.
Sterke verdichtingsopgave
In de plannen moet gebied sterk worden verdicht, met toevoeging van andere functies zoals woningen, winkelvoorzieningen, horeca en veel groen. Zo zou er een groene corridor kunnen ontstaan van het Beatrixpark aan de westkant van het gebied naar het vergroende Europaplein.
Riemens: ‘Met de vastgestelde uitgangspuntennota zetten we samen met de gemeente een stap naar de stad. We zien een toekomst waarin het RAI-gebied innovatieve oplossingen biedt voor stedelijke problemen.’
Hij noemt de aanleg van een nieuwe logistieke oplossing om overlast en verkeersbewegingen terug te dringen. ‘Voor elke beurs bouwen we op en breken we af. Dat genereert ontzettend veel verkeersbewegingen en overlast voor de omgeving.'
'Soms komen vrachtwagens met decors helemaal uit Polen. Dat moeten we in de toekomst anders gaan doen, met slimme bouwsystemen, die we hier in de buurt kunnen opslaan en naar behoeven kunnen gebruiken. We willen naar circulaire evenementen.’
Vervoer moet in de toekomst sowieso elektrisch gaan plaatsvinden en zoveel mogelijk ondergronds. Het idee is om alle congreshallen ondergronds te bevoorraden. Mogelijk kan zo’n overslagcentrum ook een rol spelen als distributiepunt voor de stad.
De bezoekers zullen veel meer gebruik gaan maken van de ov-verbindingen bij de RAI, schetst Riemens de toekomst. ‘We hebben de trein en metro naast de deur. Met zulke oplossingen wordt het RAI-gebied van nog grotere waarde voor onze klanten, Amsterdam en haar inwoners’, aldus Riemens.
Betaalbaar woongebied en doorstroming
Wethouder Van Dantzig is blij met het gezamenlijke plan. ‘We staan aan het begin van een van de grootste ontwikkelingen in de stad. De RAI biedt bij uitstek kansen om gemeentelijke ambities over de ontwikkeling van de stad te verwezenlijken.’
Hij noemt de woningbouw in het gebied. Uitgangspunt is dat 80 procent betaalbaar is, waarvan de helft sociale huur en de helft middeldure huur en koop.
‘Juist in dit deel van de stad is daar grote behoefte aan. Met een uitgekiend aanbod van betaalbare en kleinere appartementen kunnen we oudere Amsterdammers, die verknocht zijn aan de stad en Zuid in het bijzonder, verleiden om hier te gaan wonen.’
(Foto: Gemeente Amsterdam)
Met deze invulling past deze gebiedsontwikkeling heel goed in het beleid van de gemeente om nieuwe woningen binnen de bestaande gebouwde stad te ontwikkelen, en autoluw.
‘Ik weet niet op welke verhouding we precies gaan uitkomen, maar dat een fors deel betaalbaar wordt, is voor ons een voorwaarde om mee te doen’, nuanceert Van Dantzig desgevraagd. Hij geeft aan dat de gemeente oog heeft voor de belangen van RAI Amsterdam.
Voor RAI Amsterdam is voorwaardelijk dat wonen en andere activiteiten samen gaan met de corebusiness als internationaal toonaangevend beurs- en congrescentrum.
Riemens: ‘We willen graag aansluiten bij de hoge kwaliteiten die Amsterdam heeft als evenementenstad, zowel commercieel als cultureel. Maar als mensen hier wonen en verblijven moet de leefkwaliteit daar niet onder lijden.’ Hij geeft aan dat niet wordt gedacht aan drukke en luidruchtige festivalactiviteiten in de avonduren.
Uitwerking plan en participatie
Om alle ambities concreet te maken onderzoekt RAI Amsterdam de komende periode op welke manier de verschillende wensen een plek kunnen krijgen in het ontwikkelplan. De RAI start dit najaar een participatietraject, waarbij de buurt wordt gevraagd om mee te denken. Het doel is om ideeën uit te wisselen, die het plan kunnen verrijken.
In de eerste planfase van de gebiedsontwikkeling gaan de projectontwikkelaars Edge en COD RAI adviseren. Zij werken samen met de toonaangevende architectenbureaus MVRDV en Nudus.
Pikant detail: het Amsterdamse gemeentebestuur is blijkbaar teruggekomen van eerdere plannen van haar voorgangers om het belang van 25 procent in de RAI te verkleinen.
De huidige coalitie wil de positie van Amsterdam als congresstad – internationaal en nationaal - juist versterken. Dat is nodig om te blijven concurreren met de Jaarbeurs in Utrecht en Ahoy in Rotterdam. Juist de nabijheid van alle vormen van vervoer, inclusief Schiphol, maakt de RAI uniek, vinden de wethouder en CEO.
Er is nog weinig te zeggen over de totale investering die met de gebiedsontwikkeling is genoemd, al noemt CEO Riemens een bedrag van een half miljard euro, grotendeels te financieren uit de gebiedsontwikkeling.