De komst van een outlet aan de snelweg A12 bij Zevenaar houdt de gemoederen in Zevenaar, in de regio en bij de Provincie Gelderland goed bezig. De wethouder vindt het een prima idee. Ze spreekt van ‘toeristisch winkelen’. De gedeputeerde vindt het de slechtst mogelijke locatie en een bedreiging voor andere winkelgebieden. De Provincie Gelderland houdt de outlet tegen.
De wethouder: ‘Met zo’n outlet zou je de hele regio kunnen promoten’
Het wordt vooral een outlet in mode en sport, vertelt de wethouder Anja van Norel (Lokaal Belang Zevenaar) van de Gemeente Zevenaar, wijzend naar de kavel waar de outlet moet komen Ze legt uit: ‘In een outlet kun je merkkleding kopen die minimaal drie maanden uit is, met minimaal dertig procent korting. Nederland telt nu drie outlets: Rosada Roosendaal, Batavia Lelystad en Roermond. Een outlet is helemaal geen grootschalige detailhandel: het is toeristisch winkelen. ’s Avonds gaat ie dicht, net als een attractiepark.’
[caption id="attachment_8953" align="alignright" width="300"]

Wethouder Anja van Norel van de gemeente Zeveraar, op het balkon van een gloednieuwe VMBO-locatie, vooralsnog te midden van weilanden. Beeld Provincie Gelderland[/caption]
Pure winst
Even goed moet Van Norel erkennen dat een outlet vermoedelijk tot enkele procenten omzetdaling leidt in sport- en kledingzaken in de omgeving, afhankelijk van hoe dichtbij en in welke niche ze zitten. Dat wees het onderzoek uit dat de gemeente onlangs samen met de provincie heeft gedaan. ‘Maar moet je eens zien wat de outlet de regio oplevert. Er komen jaarlijks minstens 1 miljoen mensen op af, onder wie veel Duitsers. Ze besteden ieder gemiddeld 35 euro. Hoteliers kunnen arrangementen maken: dagje shoppen, dagje dierentuin Arnhem, dagje fietsen in de regio. De outlet betekent 300 banen erbij en nog eens 80 bij toeleveranciers. We verkopen de grond, wat we goed kunnen gebruiken. We staan in de top van het lijstje gemeenten met onverkochte grond. Ten slotte biedt de outlet perspectief voor dit bedrijventerrein en voor de meubelboulevard verderop. Beide hebben te maken met leegstand. Zo’n outlet besteedt jaarlijks 1 miljoen euro aan marketing. Daarmee zou je de hele regio kunnen promoten als je de outlet een regionale naam zou geven, bijvoorbeeld ‘Liemers’, ‘Gelderland’ of ‘Oost-Nederland’. Zo stel je iets tegenover de inkomstenderving. Specifiek voor Zevenaar kan dat door van de outlet te eisen dat ze een centrummanager betaalt die we nu nog ontberen. En dat ze bijdraagt aan de evenementen in ons winkelgebied. Sinds 2008 ligt er een door de provincie goedgekeurd bestemmingsplan. De provincie is er anders over gaan denken. Zou ze daarin volharden, dan lopen we promotie van de streek, werkgelegenheid en investeringen in ons centrum mis. Wat stelt de provincie daar aan compensatie tegenover?’
De gedeputeerde: ‘De wereld is veranderd, het zijn de verkeerde plannen voor deze tijd’
Minst aantrekkelijk
Josan Meijers (PvdA), gedeputeerde van de Provincie Gelderland voor onder meer wonen, ruimte en water, benadrukt dat ze niet tegen nieuwe ontwikkelingen als een outlet is. Als er geen sprake was geweest van leegstand in winkelgebieden, dan was een outlet in Zevenaar een andere discussie. Wie wil er nu geen merkkleding kunnen kopen tegen een aardige prijs? En dat in je eigen gemeente. Maar bekijk het eens in een groter verband, zegt ze. ‘Een bestemmingsplan als dat van Zevenaar is gebaseerd op de ruimte die we dachten te hebben vóór het uitbreken van de crisis, voordat de huidige trends zich begonnen af te tekenen. Sindsdien zien we dat er minder wordt besteed, ook in de detailhandel. We denken twee keer na voordat we iets kopen. Bovendien is er sprake van een enorme verandering in koopgedrag. We kopen via internet, iets wat tien jaar geleden niet te voorzien was. Het gevolg is dat we minder ruimte voor fysieke winkels nodig hebben.’
[caption id="attachment_8954" align="aligncenter" width="650"]

Gedeputeerde Josan Meijers: ‘De provincie helpt binnensteden en dorpskernen vitaal te houden door er miljoenen in te investeren. Dan is het raar als je tegelijkertijd plannen steunt die dat ondermijnen.’ Beeld Raphaël Drent[/caption]
‘Daar moet je wel over nadenken en dat hebben we dan ook gedaan als Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen. Uitkomst: vanwege de gevolgen voor andere winkelgebieden en centra in de regio kan het plan van Zevenaar niet doorgaan. Dit is in 2013 vastgelegd in een regionale detailhandelsvisie voor de Stadsregio. In deze visie is Zevenaar de minst aantrekkelijke van de vier locaties die jaren geleden werden bedacht voor de grootschalige detailhandel in de regio Arnhem-Nijmegen.
‘Ik snap dat een enkele gemeenten boos of teleurgesteld is, maar ons om financiële compensatie vragen is te simpel geredeneerd. De wereld is veranderd, het zijn de verkeerde plannen voor deze tijd. Ik heb voor Zevenaar geen pasklare oplossing. Maar ik vind wel dat wij - en de andere gemeenten in de regio - Zevenaar moeten helpen, omdat er een al goedgekeurd bestemmingsplan was, zij het met een globale bestemming en een uitwerkingsplicht voor een concreet initiatief. Dat doen we dan ook, zoals met het onderzoek naar de kansen en bedreigingen van de outlet, dat we als gemeente en provincie samen hebben gedaan.’
Han Oomen