Auto-matisch goed?

| 30 juni 2021

OV-fiets, Greenwheels, Juuve, Snappcar, Felix, Donkey Republic, Go Sharing, MyWheels, Go About: aanbieders van deelvervoer. Ze worden soms verguisd, omdat ongebruikte deelfietsen overal in de stad rondslingeren, of als modieuze hobby van idealisten gezien. Ze zijn echter ‘markers’ van een oplossing, schrijft Jop Fackeldey.

Binnenstedelijke ontwikkelingen zijn kostbaar en hebben snel te maken met onrendabele toppen. Dat komt onder andere doordat alle kosten van infra aan de ontwikkeling worden toegerekend. Parkeerplaatsen zijn duur, dus met minder is een ontwikkeling eerder haalbaar.

Binnenstedelijke ontwikkelingen bieden mogelijkheden om parkeerplaatsen te delen: overdag voor de kantoren, ’s avonds voor de bewoners. Ze kunnen ook andere vormen van vervoer stimuleren. Juist binnenstedelijk ligt dit voor de hand: ze zijn al aanwezig, waardoor eventuele capaciteitsuitbreidingen relatief goedkoop zijn. De hamvraag is echter of de toekomstige bewoner wel zonder auto wil en zit te wachten op een deelfiets.

De auto is nu nog veruit dominant. Ongeveer de helft van het aantal verplaatsingen gaat met de auto en zo’n driekwart van de kilometers gaat met de auto. Het autogebruik neemt nog steeds toe, hoewel het gebruik van de trein iets sneller lijkt toe te nemen. We gaan dus de goede kant op, maar zijn er nog niet. De idealist zegt dat het gaat over een ander autogebruik. Een transitie in de kinderschoenen: zo’n zes procent van de bezitters van een rijbewijs maakt gebruik van een deelauto. Het is vooral in de zeer sterk verstedelijkte gebieden dat er veel autodelers zijn. De vraag is dan of dit uitsluitend een feestje is voor de bewoners van de grote steden. En of de groei erin blijft. We weten het niet; zal afhankelijk zijn van de locatie en of toekomstige bewoners het willen.

Het is vooral in de zeer sterk verstdelijkte gebieden dat er veel autodelers zijn


Toekomstige bewoners hebben een stimulerend duwtje in de rug nodig. Dat vraagt om lef vanuit gemeenten en ontwikkelaars. Het CROW geeft parkeerkencijfers. In veel gemeenten worden deze cijfers een-op-een vertaald naar normen. Zonder onderscheid naar doelgroep of locatie. Terwijl dit juist een richting geeft en een gemeente met haar parkeerbeleid het autobezit kan verminderen. Dat is niet makkelijk. Parkeervergunningen of betaald parkeren in de directe omgeving is bijvoorbeeld van belang om te voorkomen dat bewoners elders parkeren. En daar worden huidige bewoners weer niet blij van. Maar we moeten nu eenmaal zuinig met onze ruimte omgaan.

Kijk daarbij ook eens naar je eigen mobiliteit. Lang niet iedereen zal zijn auto weg willen of kunnen doen. Maar is het dan wel een alternatief voor een tweede auto? En onder welke voorwaarde neem je zelf de fiets in plaats van de auto, zodat je automatisch het goede doet? Toch ook zelf beginnen met de verbetering van de wereld. Toch een beetje die idealist willen en kunnen zijn.

Door Jop Fackeldey. Fackeldey is voorzitter van het programma Stedelijke Transformatie, een samenwerking tussen Rijk, provincies, gemeenten, ontwikkelaars, bouwers en investeerders. Hij schrijft in ROm een maandelijkse column over de urgentie, knelpunten en oplossingen.